2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Участниците в дискусионния панел бяха категорични, че развитието на военния конфликт между Русия и Украйна се влияe особено много от ПР-а на двете държави и от комуникационните послания на техните лидери, а не само от наличието на конвенционални оръжия.
„Благодарение на ПР-а Украйна има оръжие, иначе отдавна всичко щеше да е свършило“, заяви медийният експерт Георги Лозанов.
„Благодарение на комуникационните умения и послания на лидера на Украйна Володимир Зеленски, страната успя да генерира тази огромна солидарност за няколко седмици.
Украйна се превърна в кауза,
която по нов начин генерира евроатлантическа солидарност и в резултат на нея Украйна продължава да оказва съпротива“, сподели още Лозанов.
Според Надежда Нейнски, бивш министър на външните работи на България, дигитализацията, социалните мрежи и информационните потоци от една страна дават възможност на хората да бъдат информирани, но от друга - се дава възможност за много манипулации.
“ПР-ът може да помогне, но и да подложи на изпитания демократичните общества, ако се използва за недобри цели. Хората трябва да изработят имунитет, да знаят как да отсяват истината от лъжата“, каза г-жа Нейнски. По думите й това, което Русия прави е да пропагандира една
фалшива история за агресията в Украйна
и на практика да удуши подкрепата за Украйна, придавайки друг наратив на посланията. Тя оприличи комуникационната стратегия на Русия със „синдромът на хвърлянето на спагети по стената“ – все нещо ще се залепи.
„Достатъчни са точно три думи, за да определиш ПР-а на Украйна и ПР-а на Русия. ПР-ът на Украйна е на границата да бъде гениален. ПР в Русия няма, там има пропаганда“. Така ПР експертът Диана Дамянова коментира публичната комуникация на войната.
Според нея българската политическа власт е толкова концентрирана в собственото си оцеляване, че не обръща достатъчно внимание на случващото се. „Когато дойде войната се оказа, че в България властите са си позволявали тайно да подкрепят Украйна, защото не са могли да го направят явно, защото общественото мнение би се изправило срещу тях“, коментира Дамянова.
Хибридната война и формирането на общественото мнение чрез разпространението на пропаганда, посредством използването на технологии, разгледа социологът Вероника Димитрова. Тя представи проучването на Фондация за хуманитарни и социални изследвания за разпространението на руската пропаганда в онлайн медиите през 2022 г.
„Към края на 2022 г. руската пропаганда в България се надига почти 20 пъти“, посочи г-жа Димитрова.
„Ръстът се дължи на това, че пропагандата започна да се разпространява и през официални говорители на Руската федерация, което означава, че дори мейнстрийм медиите се оказват длъжни да публикуват такива съобщения. Другият фактор са технологичните решения. В началото на годината се забелязва формиране на мрежа от агрегатори, които усилват руската гледна точка. В края на същата годината тези агрегатори се преобразува в мощна машина от сайтове-гъби – идентифицирани са 370 сайта, който увеличават разпространението на всяко едно съобщение около 400 пъти“, разказа Вероника Димитрова.
Ролята на технологиите засегна и разследващият журналист Йово Николов.
„Тази война е съвсем различна точно поради развитието на технологиите. Когато отидох да отразявам войната в Косово, изпращането на една снимка от там през мрежата на Ройтерс струваше 800 долара. Сега всеки с мобилен телефон има възможност да снима и да споделя съдържание, сега можем да гледаме на живо войната. Журналистиката има много възможности да покаже реалната картина, но
технологиите помагат на света да разбере истината за войната
в Украйна“, коментира Николов.
Панелът от експерти заключи, че войната се води на няколко фронта като един от тях е комуникационният. Необходимо е по-активно отстояване на ценностите и по-активно комуникиране на истината. Ключът към това е образование и осъзнаването, че членствата в съюзи не са даденост и изискват усилия и постоянство, за да бъдат пълноценни.
Съоснователят на ПР агенция „Янев и Янев“ Елена Вълчева обобщи изминалите 30 години като трудни, тежки, но и много интересни.
"Направих анализ на развитието на държавата, къде сме сега, 30 г. по-късно - пак сме на кръстопът, пак трябва да редим държавата, да правим реформи, да определяме накъде вървим. Въпреки всичко сме постигнали определени неща - член сме на ЕС, на НАТО, имаме работещ частен сектор. Стъпили сме на тези 3 стълба. Ако някой тръгне да ги събаря, ще има реакция в обществото, въпреки че то е уморено, отегчено, пасивно, объркано. Хората искат три неща - сигурност, справедливост и просперитет“, сподели Елена Вълчева.
18.06.2023 21:54
А той има и други варианти. Напр. Беларус /не Русия!!!/ ще нанесе ядрени удари по Европа с надежда, НАТО да пущарами с ответни удари само нея. Европа имаше нужда от този изрод, сега ще плаща скъпо за отстраняването му, което е и много опасно.